Apgūst motivējošus materiālus angļu valodas pasniegšanai vidusskolas klasēs

01.11.2012

Izmantoju iespēju, ko VIAA piedāvā skolotājiem, lai papildinātu un atsvaidzinātu zināšanas angļu valodā un tuvāk iepazītu angļu izglītības sistēmu. Paklausot kolēģes ieteikumam, un galvenokārt vilinošajam nosaukumam "Motivējoši materiāli" izvēlējos International Study Programmes konglomerāta Sauthemptonas atzaru. Ar motivējošajiem materiāliem tā bija kā bija, nebija īpaši daudz, bet savādāk kursi atbilda cerētajam. Teiksim, ka nebija gluži tas, ko biju sagaidījis, bet toties bija citi vērtīgi ieguvumi.

Gatavošanās pirms došanās ceļā

Izvēloties kursus, iepazinos ar organizatoru piedāvāto kursu programmu interneta mājas lapā, kā arī veicu saraksti ar kursu organizētājiem, iegūstot informāciju par interesējošajiem jautājumiem. Informācijai bija tendence kavēties no organizatoru puses. Tiesa pamudinājumi apmesties viesģimenē gan nekavējās. Kad saņēmu ziņu, ka mans pieteikums ir atbalstīts, sekoja virkne aktivitāšu, ko veicu apzināti un pārdomāti. Pirms došanās uz Southemptonu izlasīju pieejamo informāciju par šīs pilsētas un grāfistes vēsturi, kultūru un tradīcijām. Pēc kursu organizatoru ieteikuma izlasīju divas grāmatas angļu valodas mācīšanas metodikā. Sagatavoju prezentāciju par Latviju, skolu. Sagatavojos dažādām aktivitātēm. Tai skaitā, sagatavoju suvenīrus, spēles, rotaļas un pat koferī iepakoju brīvu apģērbu, brīvam vakaram ar dejām. Grupā bijām 14 cilvēki. Reāli kursantu bija krietni vairāk, jo vienlaikus parasti notika nodarbības vairākām grupām.

Kursi

Kursi sākās ar lekciju par izglītības sistēmu. Tā, izrādās, mainās būtiski un skolotāji ne vienmēr to atbalsta, tāpat kā daudzi skeptiski izturas pret valdošo Deivida Kamerona valdības piekopto kursu. Vēlāk bija interesanta ekskursija pa vecpilsētu. Interesanti pabūt vietā, kur stāvējuši miljons vīru liela amerikāņu armija kara laikā, lai pārceltos uz Franciju, pāri Lamanšam, vai uzzināt kā Sauthemptonā pasargāja drēbes viduslaikos no kožu ligas (tās atbaidīja ar nelabu smaku).

Vizītes skolās

Vērtīgas bija divu dienu vizītes uz divām dažādām skolām. Piedalījāmies mācību procesa vērošanā, pēc tam bija iespējams uzdot jautājumus gan skolēniem, gan skolotājiem un skolas vadībai. Bija ļoti interesanti uzzināt kolēģu pieredzi un salīdzināt izglītības procesus Latvijā un Apvienotajā Karalistē. Secinājumu, novērojumu un pārdomu daudz, bet ir neapstrīdamas patiesības. Bērni visur ir bērni, skolotāji visur ir skolotāji un pa kādam rūgumpodam jau vienmēr atradīsies. Kopumā bērni tomēr ir atraisītāki un draudzīgāki kā Latvijā. Nemaz nebaidījās no citu valstu skolotājiem un labprāt papļāpāja ar mani. Tas dažkārt pietrūkst Latvijā.

Mācību metodes

Viesskolotāju grupas bija nelielas, 2-4 cilvēki, tāpēc to dalībnieki varēja piedalīties stundās un grupu darba nodarbībās, netraucējot bērnus un skolotājus. Reālas stundas reālā darbā, bez tēlošanas. Skolotāji brīvi stāstīja par pozitīvo un negatīvo savā darbā, atkal bez uzspēles.

Viens no lektoriem (arī viens no Headway mācību kursa autoriem) bija Greiems Vorkmens (Graham Workman), kurš piedāvāja ļoti interesantas lekcijas, metodes, praktiski izmantojamus materiālus. Jāsaka, ka lauvas tiesu no apgūtā, man personīgi deva tieši šis pasniedzējs. Vingrinājumus par prievārdu mācīšanu, filmu un lasāmo tekstu izmantošanu, kā arī gramatikas apguvi mēs izspēlējām nodarbībās. Pasniedzējs ar lielo burtu. Mani sajūsmināja šis pasniedzējs ar savu profesionalitāti.

Mācījāmies, kā nodarbības padarīt interesantas, saistītas ar reālo dzīvi. Sazinoties ar citu valstu kolēģiem jau pēc kursiem, izrādās, ka arī citur šī pasniedzēja idejas strādā.

Uzmanīgi izvēlēties viesģimenes

Atslodzei bija iespēja tikties ar Sauthemptonas mēru. Tikšanās laikā uzzinājām vairāk par pilsētas vēsturi, politisko darbību un pilsētas darbību dažādās sfērās. Tiesa mēram reālas varas nav, ir tikai reprezentatīvas funkcijas, bet tomēr interesanti. Apmeklēju britu "pabus"- krodziņus, ekskursijas uz Londonu, Stonhendžu un Salsberiju, izglītojošo ekskursiju uz Vinčesteru. Jāsaka, ka tās līdztekus ar pasniedzēju Grehemu bija patīkamākās un vislabāk organizētās lietas visā kursa laikā. Grupas koordinators Stīvens šādā ziņā bija uzdevumu augstumos.

Kopumā darba organizācija nebija tik veiksmīga. Šādā ziņā būtu labi, ja būtu interneta vietne, kur dalīties ar šāda veida pieredzi. Man pietrūka skaidras informācijas, kliboja darba organizācija. Bija arī kursantes, kas bija neapmierinātas ar dzīvošanu ģimenēs. Šeit noteikti Latvijas pārstāvjiem vajadzētu saprast, ka dažreiz viesģimenēm galvenais ir nauda. Protams, tādu gadījumu ir nesalīdzināmi mazāk, kā ļoti labas attieksmes piemēru. Ja ir laba viesģimene, tad prieks tādā ģimenē uzturēties. Daži kursanti pat sūdzējās, ka pieņemsies svarā no pārāk labas ēdināšanas. Viesģimenes ir kā laimes spēle, kur dažiem neveicas. Tā kā biju informēts par šādu iespējamību, tad lielo atlaižu laikā rezervēju viesnīcu, kas man izmaksāja tikpat cik pārējiem maksa viesģimenēs.

Tas viss bija papildus darbs, pavadīju daudzas stundas pētot situāciju, atsauksmes par viesnīcām. Tomēr tas atmaksājās. Tas, ka dzīvoju viesnīcā, deva brīvības iespēju, turklāt dzīvoju pilsētas centrā. Turpretim vairums dzīvoja ārpus pilsētas un bija piesaistīti sabiedriskā transporta laikiem. Laicīgi rezervēju arī aviobiļetes un kopumā izdevās ietaupīt.

Par pilsētu

Southemptona ir industriāla pilsēta, atrodas Anglijas dienvidos tāpēc janvārī šeit ziedēja prīmulas, košumkrūmi un parkos auga palmas. Interesanta pilsēta, pazīstama iepirkšanās vieta visā Anglijā. Biju pārsteigts par poļu skaitu Sauthemptonā, par indiešu tempļu-gurdvaru lielo skaitu pilsētā. Man šeit patika, labprāt atgriezīšos atkal, pilsētas centrālo daļu iepazinu ļoti labi. Var teikt, ka nu esmu tur "savējais - vietējais".

Ir gandarījums par to, ka izdevās nokļūt Sauthemptonā, labāk iepazīt britu izglītības sistēmu. Sapratu, kur es atrodos savā valodas attīstības stadijā. Dažkārt tas samulsināja, bet toties tagad zinu, kas manai valodas prasmei pietrūkst. Ir apkopoti kursos iegūtie materiāli. Skolas metodiskajā apvienībā prezentēju iegūto informāciju, izdalīju materiālus, dalījos pieredzē un iedvesmoju kolēģus pieteikties kursiem. Informēju skolas vadību par paveikto, redzēto. Informēju citu skolu skolotājus par kursu ieguvumiem un iespējām pieteikties šīm programmām. Sadraudzējos ar vairākām citu valstu skolotājām, kas savukārt sniedza vērtīgu informāciju par citām valodas apguves aktivitātēm un kursiem, piedāvāja sadarbības iespējas. Tiku uzaicināts piedalīties Comenius konferencē Lietuvā un veidot sadarbību ar manis pārstāvēto skolu. Esmu priecīgs un gandarīts par šo ES un Comenius programmas sniegto iespēju apgūt un papildināt savas zināšanas, prasmes un uzzināt daudz vairāk par Apvienoto Karalisti. Esmu gandarīts arī par Latvijas VIAA darbu un atsaucību.