Informāciju tehnoloģijas ir ikdiena mācību procesā Spānijā
02.10.2012
Marijas Micķevičas, Dagdas novada Izglītības, kultūras un sporta nodaļas vadītājas mērķis dodoties uz Teruelu bija iepazīt izglītības iespējas un inovācijas izglītībā Teruel provincē. Saskatīt mazas, jaunas lietiņas visur un atvest ideju līmenī uz savu valsti.
2000.gadā vietējie aktīvisti organizēja kustību „Teruela eksistē’’, lai pievērstu Spānijas centrālās varas pārstāvju interesi reģiona problēmām. Pēc tam Teruel reģiona izglītības iestādes saņēma finansējumu 40 miljoni no Spānijas valdības, kas ļāva katru skolu, katru kabinetu nodrošināt ar informācijas komunikācijas tehnoloģijām (IKT). Pavisam bijām deviņi pārstāvji no Dānijas,Horvātijas,Turcijas,Dānijas,Polijas,Rumānijas,Čehijas,Ungārijas un Latvijas.
Pirms Mācību brauciena tika saņemta darba programma. Pirmajā pasākuma dienā katras valsts pārstāvis prezentēja un akcentēja būtiskāko savas valsts izglītības sistēmā, iepazīstināja ar savu darba specifiku. Šai nolūkā man lieliski noderēja iztulkotais buklets par Dagdas novada Izglītības, kultūras un sporta nodaļas (IKS) nodaļu, kurā atspoguļoju svarīgākās skolēnu un skolotāju aktivitātes. Ārzemju kolēģiem radās interese par pasākumiem, ko mēs organizējam novadā (piemēram, Olimpiešu kliņģeris, Gada izglītības darbinieks, daudzveidīgā interešu izglītība u.tml.)

Mācību brauciena ietvaros notika tikšanās ar Teruel skolotāju izglītības centra pārstāvjiem, kas vada izglītojošos seminārus, darba grupas skolotājiem, kas notiek pēcpusdienā. Skolotāji paši izvirza sev interesējošas tēmas, tiekas ar citu skolu kolēģiem, cenšas rast kopīgus risinājumus.
Vakarā mēs devāmies uz gaismu apspīdētu skolas ēku, kas dienā ir parasta vidusskola, bet vakarā kalpo kā Teruel valodu skola. Skolā notiek angļu, vācu, franču un itāļu valodu apguve. Valodu kursi skolā notiek viena gada garumā, lai finālā kursanti sekmīgi nokārtotu eksāmenu. Maksa ir tikai 90,00 Eiro reģistrācijai (drošības nauda). Skolā mācās apmēram 1000 studentu. Gribētāju skaits mācīties ir krietni lielāks, tāpēc mācības liek katram audzēknim sarosīties.
Kopā ar pārējiem mācību brauciena dalībniekiem bija iespēja apmeklēt angļu un vācu valodas nodarbības, parunāt ar kursantiem. Kursanti uzdeva mums jautājumus - no kurienes mēs esam, vai patīk ŗedzētais Spānijā? Ar skaudību pētīju bagātīgo metodisko literatūru valodu apguvei. Spānijas valdība ņēma vērā lielo cilvēku interesi par valodām un izveidoja tādas valodu skolas visās Spānijas pilsētās. Skolā var mācīties no 14 gadiem (visas svešvalodas, izņemot angļu) līdz sirmam vecumam. Valodas ir iespējams arī apgūt tālmācībā, tikai klātienē ierasties uz eksāmenu .Tas ir izdevīgi tiem kursantiem, kas dzīvo tālu no Teruel.
Skolā strādā deviņi ārzemju pedagogi, kas tikšanās laikā uzsvēra: „Lai apgūtu svešvalodu vislabākais veids ir doties to mācīties uz to valsti, kur tā ir dzimtā valoda.”
Apmeklējām izglītības iestādi Colegio Victoria Diaz, kur visa skola apmācībā izmanto kooperatīvās mācīšanās metodi, vērojām stundas, iepazināmies ar vērtēšanas sistēmu. Arī skolotājs pats darbojas darba grupā līdzās skolēniem. Skolas administrācija ar lepnumu stāstīja par to ,kā skolotāji strādā ,izmantojot šo metodi, ka vecāki, kuru bērni uzsāk mācības šinī skolā, ir obligāti iepazīstināti ar šo metodi. Vērojot stundas, pārliecinājos, ka metode strādā - bērnu grupa saņem uzdevumu, veic un prezentē uzdevumu. Sākumskolā visi skolēni nēsā košus halātiņus. Arī skolotājs, vadot stundu uzvelk tādu košu halātiņu.
Skolēnu attieksme pret mācību darbu mobilizē daudzus skolēnus (skolotājs visus ierakstus veic savā reģistrā). Liela vērība tiek pievērsta skolēniem ar mācīšanās grūtībām. Ar speciālu testu palīdzību nosaka mācību priekšmetos, kurš skolēns ir slinks un kurš nav spējīgs uztvert mācību vielu. Tālāk jau ir skolotāju komandas darbs. Skolēniem tiek organizētas obligātās nodarbības” Kā mācīties? Kā pārvarēt radušās problēmas?
Nākošajā dienā devāmies uz attālāku skolu, IES Salvador Victoria /CP skolu Monreal del Campo.
Skolā ir izmantotas IKT , sākot no trīsgadīgo bērnu apmācības līdz vidusskolai. Skolu uzsāk bērni 6 gadu vecumā. Stunda ilgst 60 minūtes ar piecu minūšu starpbrīdi. Skolas diena sākas ar asambleju, kur izrunā par to, kā ir gājis vakar un ko darīs šodien, norit saruna par dzīvi un tās gudrībām. Skolotājs izstāsta kādu izteicienu, aicina skolēnus izteikt savas domas. Tiek pārbaudīts, kas ir ieradies skolā. Skolēni nestaigā pa kabinetiem, bet skolotāji nāk uz klasi, tādejādi tiek domāts par skolēnu drošību. Skolotājam nav nekādi mācību materiāli jānes uz klasi, atliek ievadīt savu paroli datorā un stunda sākas. Pārsteidza skolēnu disciplīna sākumskolas un pamatskolas klasēs, skolēni ir disciplinēti, stundas laikā runā, bet tikai tad, kad skolotājs jautā. Ļoti daudz skolotāju vīriešu. Problēmas sagādā vidusskolas skolēni, jo tiem patīk kavēt skolu. Arī šeit skolēniem pirmskolā un jaunākajās klasēs ir skolas tērps-halātiņš, kas arī tikpat košs ir skolotājiem.
Skolēni izglītoti IKT lietošanā mācību procesa laikā
Ar apbrīnu jūsmojām par skolēnu prasmi strādāt ar interaktīvo tāfeli, portatīvo datoru. Starpbrīdī pirms stundas katrs paņem klēpjdatoru no skapja, jo stundas laikā būs jāveic noteikti uzdevumi. Skolā ir IT administrators, kas veic visus nepieciešamos darbus, lai datoros būtu visa nepieciešamā informācija un tiktu ievietoti mājas darbi. Skolēniem ir iespēja papildus veikt daudzveidīgus uzdevumus priekšmetā, kas ir ievietoti skolas mājas lapā. Skolas mājas lapu atradīsiet šeit.
Plašs mācību materiālu klāsts
Angļu valodā ir pasakaini un viegli pieejami materiāli. Konkrēti mūsu apmeklētājās stundās (angļu valoda un matemātika) skolēniem mājas darbs bija jāveic no skolas mājas lapas. Spāņu kolēģi arī mūs iesaistīja aktīvā darbībā stundas laikā. Ja kādam skolēnam nav mājās datora ar interneta pieslēgumu, tad ir iespēja to aizņemties no skolas. IKT Calamochas tālākizglītības centrā iepazinām jaunās tehnoloģijas, kas ir pieejamas skolotājiem un paši darbojamies praktiski.
Skolās izmanto korporatīvās mācīšanās metodi
Lektors no Madrides Universitātes vadīja semināru par kooperatīvās mācīšanās metodi. Tas mums likās viss zināms un šķita mazliet neparasti, jo šo metodi mēs skolās izmantojām jau sen. Teruel Universitātē psihologi iepazīstināja mūs ar pētījumu, kurā viņi pētīja skolēnu prasmes un to ietekmi uz mācību procesu, kas lika aizdomāties un kaut ko līdzīgu pamēģināt pie sevis . Teruel pilsētas mērs aicināja uz tikšanos mērijā, iepazīstināja ar pilsētas attīstības tendencēm unproblēmām. Vakaros notika grupas ziņojuma rakstīšana kādā no Teruel krodziņiem. Pēdējā kursu dienā iepazinām pilsētu Albracimu, baudījām Teruel festivālu. Un ceļš mājup. Katra mācību brauciena pozitīvais rezultāts ir valodas zināšanu pielietojums, citu tautu sadzīves, dabas iepazīšana, jauni draugi dažādās valstīs un iespēja uzsākt jaunu Comenius projektu Dagdas vidusskolai.
Redzētais, dzirdētais dod stimulu tālākai sevis un organizācijas attīstībai.