Kādiem valsts pārbaudes darbiem jābūt nokārtotiem, lai 2024./2025. mācību gadā iegūtu atestātu par vispārējo vidējo izglītību?

Lai iegūtu atestātu par vispārējo vidējo izglītību, jābūt nokārtotiem šādiem valsts pārbaudes darbiem vispārējās vidējās izglītības posmā:

  • centralizētais eksāmens latviešu valodā vismaz optimālajā mācību satura apguves līmenī;
  • centralizētais eksāmens svešvalodā (angļu, vācu vai franču) vismaz optimālajā (B2) mācību satura apguves līmenī;
  • centralizētais eksāmens matemātikā vismaz optimālajā mācību satura apguves līmenī;
  • monitoringa darbs dabaszinībās vispārīgajā mācību satura apguves līmenī vai fizikā, ķīmijā vai bioloģijā optimālajā mācību satura apguves līmenī vai centralizētais eksāmens fizikā, ķīmijā vai bioloģijā augstākajā mācību satura apguves līmenī;
  • ne mazāk kā divi centralizētie eksāmeni padziļinātājos kursos augstākajā mācību satura apguves līmenī (latviešu valoda un literatūra, svešvaloda (angļu, vācu, franču vai krievu), matemātika, fizika, ķīmija, bioloģija, ģeogrāfija, sociālās zinātnes, vēsture, kultūra un māksla, programmēšana, dizains un tehnoloģijas).

Ja skolēns augstākajā mācību satura līmenī kārto kādu centralizēto eksāmenu (latviešu valoda un literatūra, svešvaloda (angļu, vācu vai franču), matemātika), var nekārtot šo eksāmenu optimālajā mācību satura apguves līmenī. Ja skolēns augstākajā mācību satura līmenī kārto kādu centralizēto eksāmenu fizikā, ķīmijā vai bioloģijā, var nekārtot monitoringa darbu dabaszinībās, fizikā, ķīmijā vai bioloģijā.

Plašāk: Ministru kabineta 2019. gada 3. septembra noteikumu Nr. 416  “Noteikumi par valsts vispārējās vidējās izglītības standartu un vispārējās vidējās izglītības programmu paraugiem” 21. punktā.

Vai 12. klases skolēnam, ja viņš nekārto STEM priekšmetā padziļināto eksāmenu, šogad ir jākārto monitoringa darbs kādā no šiem priekšmetiem?

2024./2025. mācību gadā 12. klases skolēniem, lai saņemtu atestātu par vispārējo vidējo izglītību, ir jābūt nokārtotam arī monitoringa darbam pēc izvēles dabaszinībās vispārīgajā mācību satura apguves līmenī vai fizikā, vai ķīmijā, vai bioloģijā optimālajā mācību satura apguves līmenī.

Monitoringa darbs 12. klases skolēniem 2024./2025. mācību gadā nav jākārto, ja tas jau ir kārtots iepriekšējā mācību gadā, mācoties 11. klasē vai arī 12. klases noslēgumā izvēlēsies kārtot centralizēto eksāmenu augstākajā mācību satura apguves līmenī vai nu fizikā, vai ķīmijā, vai bioloģijā.

Vai skolēns nebeidz skolu, ja monitoringa darbā neiegūst 20%?

Monitoringa darbu vērtējumam nepiemēro Ministru kabineta 2019. gada 3. septembra noteikumu Nr. 416 “Noteikumi par valsts vispārējās vidējās izglītības standartu un vispārējās vidējās izglītības programmu paraugiem” normas par valsts pārbaudes darba minimālo kopvērtējumu.

Vai monitoringa darbam, ja skola tos organizē, ir jāpiesakās skolēnam pašam?

Jā, šiem darbiem skolēns piesakās pats. Kārtotāju patstāvīgā pieteikšanās pārbaudījumam un pieteikuma maiņa pārbaudījumiem

Vai monitoringa darbus var kārtot jau 11. klasē, ja, piemēram, kurss Bioloģija I jau ir apgūts?

Ja skolēns zina, ka kādā no STEM mācību priekšmetiem (fizika vai ķīmija, vai bioloģija) augstākā līmeņa eksāmenu kārtos 12. klasē, monitoringa darbu var nekārtot. Ja šāda eksāmena kārtošana nav plānota, jākārto monitoringa darbs, bet laiks, kad to veikt (10., 11. vai 12. klasē), paliek skolēna izvēlē. Būtiski ir ņemt vērā, ka, sākot no 2024./2025. mācību gada, absolvējot 12. klasi, jābūt nokārtotam vismaz vienam  valsts pārbaudes darbam kādā no STEM mācību priekšmetiem.

Ja Bioloģija I apguve noslēdzas jau 10. klasē, vai iespējams jau tad kārtot monitoringa darbu?

Jā.

Vai monitoringa darbu skolēni kārto klātienē, vai būs iespēja to kārtot arī tiešsaistē?

Monitoringa darbi jākārto klātienē skolā. Darba 1. daļa jāveic tiešsaistē, savukārt 2. daļa – papīra variantā.

Ja monitoringa darbā šogad nesasniedz 20%, bet nākamgad kādu STEM eksāmenu kārto augstākajā līmenī, vai monitoringa darbs ir jāpārliek?

Nē, monitoringa darbs nav jāpārkārto.

Vai dabaszinātņu priekšmetos vidusskolā eksāmenos būs praktiskā daļa?

Šogad centralizētie eksāmeni dabaszinātņu jomā notiks vienā dienā un tajos nebūs praktiskās daļas. Trešajā jeb pētījuma daļā jau tiks piedāvāti pētījuma dati, tie skolēniem pašiem nebūs jāiegūst.

Vairāk informācijas atradīsiet Valsts pārbaudes darbu programmās. 2024./2025. mācību gada programmas publicēsim 2025. gada sākumā.

Kurš no rezultātiem tiek ņemts vērā, ja 12.klašu skolēns kārto atkārtoti optimālā līmeņa eksāmenu?

Skolēns var izlemt, kuru rezultātu izmantot augstskolas uzņemšanas nosacījumos. Jebkurā gadījumā abi sertifikāti ir derīgi un to numuri tiks ierakstīti sekmju izrakstā.

Ja skolēns vēlas uzlabot latviešu valodas eksāmena rezultātu optimālajā līmenī un kārtot latviešu valodu augstākajā līmenī, tad vai tiesa, ka pirmo nav iespējams uzlabot?

Skolēnam ir jāizvēlas, kurā līmenī spēs iegūt labāku rezultātu – optimālajā vai augstākajā. Vienā mācību gadā drīkst kārtot tikai viena līmeņa eksāmenu. Jāatceras, ka, stājoties augstskolā, optimālā līmeņa eksāmena rezultāts augstākā līmeņa eksāmenam tiks pielīdzināts ar koeficientu 0,75.

Vai vēsture un ķīmija ir arī pieejamas optimālajā līmenī?

Nē, optimālajā līmenī pieejami tikai noteiktie latviešu valodas, matemātikas un svešvalodas (angļu, vācu, franču) eksāmeni.

Vai augstākā līmeņa eksāmenam matemātikā būs optimālā līmeņa formulu lapas?

Jā, eksāmena laikā varēs izmantot gan optimālā, gan augstākā līmeņa eksāmena formulu lapas.

Vai ir obligāti kārtot optimālā līmeņa eksāmenu 11. klasē, ja skolēns zina, ka 12. klasē eksāmenu kārtos augstākajā līmenī?

Nē, tā ir skolēna izvēle.

Vai profesionālās izglītības iestāžu audzēkņi var kārtot augstākā līmeņa eksāmenu, ja tas nav skolas programmā, bet skolēns tam ir patstāvīgi sagatavojies?

Ja izglītojamais vēlas kārtot augstākā līmeņa eksāmenu tādā mācību priekšmetā, kura padziļinātā kursa apguve nav iekļauta attiecīgās izglītības iestādes vidējās izglītības programmā, bet izglītojamais to ir apguvis, mācoties un gatavojoties eksāmenam patstāvīgi, aicinām izglītojamo savlaicīgi konsultēties ar savas izglītības iestādes vadību par iespējām nodrošināt augstākā līmeņa eksāmena norisi šajā mācību priekšmetā. Izvēloties augstākā līmeņa eksāmenus, izglītojamajam jāņem vērā Ministru kabineta 2022. gada 5. jūlija noteikumu Nr. 398 "Noteikumi par centralizēto eksāmenu saturu un norises kārtību" 35.punkta prasība, ka izglītojamais ne vēlāk kā astoņas nedēļas pirms eksāmena norises dienas Valsts pārbaudījumu informācijas sistēmā pievieno attiecīgā mācību priekšmeta eksāmena piekļuves materiālus. Izglītības iestādes vadītājs uzdod attiecīgā mācību priekšmeta pedagogam izvērtēt iesniegtos piekļuves materiālus. Pedagogs materiālus izvērtē ne vēlāk kā sešas nedēļas pirms eksāmena norises dienas un vērtējumu ievada informācijas sistēmā. Izglītojamais eksāmenu drīkst kārtot, ja vērtējums par piekļuves materiāliem nav zemāks par četrām ballēm. Izglītības iestāde var atteikt nodrošināt piekļuves materiāla vērtēšanu, ja tai nebūs iespēju nodrošināt attiecīgā mācību priekšmeta skolotāju – vērtētāju.

Ja skolēns grib kārtot eksāmenu, bet tas nav esošās izglītības iestādes programmā, kā rīkoties?

Tas nozīmē, ka eksāmena saturu skolēns apgūst patstāvīgi, Valsts pārbaudījumu informācijas sistēmā noteiktajā termiņā ir jāiesniedz eksāmena piekļuves materiāli, un izglītības iestādei ir jānodrošina šo eksāmena piekļuves materiālu novērtēšana.

Instrukcija: Piekļuves nosacījumu pievienošana VPS

Vai šī gada 12. klases skolēns var kārtot gan optimālā, gan padziļinātā līmeņa eksāmenu vienā mācību priekšmetā?

Nē, skolēns vienā mācību gadā katrā mācību priekšmetā, kurā ir vairāku līmeņu eksāmeni, drīkst kārtot tikai viena līmeņa eksāmenu.

Ja 11. klases skolēns nenokārto OL eksāmenu, vai viņš ir pārceļams uz 12. klasi un drīkst kārtot šo eksāmenu vēlreiz?

11.klasē kārtoto eksāmenu rezultāti neietekmē turpmākās izglītības ieguvi 12. klasē. Ja 2022./2023. mācību gadā, kārtojot eksāmenu, skolēns nav ieguvis eksāmenā 10%, ja 2023./2024. mācību gadā, kārtojot eksāmenu, skolēns nav ieguvis eksāmenā 15%, tad šo pašu eksāmenu varēs kārtot 2024./2025. mācību gadā 12. klasē, bet tad būs jāiegūst jau 20%.

Vēršam uzmanību:

  • 11. klasē kārtotais eksāmens nedrīkst būt kā nosacījums, lai mācītos tālāk mācību priekšmeta kursu augstākajā līmenī.
  • Ja skolēns optimālā līmeņa eksāmenā neiegūst minimālos procentus, viņš drīkst turpināt izglītību nākamajā klasē, tas nav iemesls, lai atskaitītu no vidusskolas.
  • Ja skolēns eksāmenu kārto atkārtoti (gan 11., gan 12. klasē), sekmju izrakstā ieraksta visu izsniegto sertifikātu numurus (sertifikāti tiek izsniegti katru gadu atsevišķi).

Ja 2023./2024. mācību gadā eksāmenā iegūti 15%, bet 2024./2025. mācību gada eksāmenu slieksnis ir 20%, vai skolēns saņems atestātu?

Procenti ir nepieciešami, lai iegūtu sertifikātu. To skolēns iegūst, ja nokārto eksāmenu, sasniedzot attiecīgā mācību gada minimālo vērtējuma slieksni. Ja sertifikāts jau ir iegūts, tas netiek anulēts, procentu slieksnim paaugstinoties.

Vai matemātikas optimālā līmeņa eksāmenu var kārtot vienā telpā ar matemātikas augstākā līmeņa 1.un 2.daļu?

Nē, katram eksāmenam ir savas darba lapas, tās nedrīkst sajaukt. Ja būs saliktas kopā optimālā līmeņa un augstākā līmeņa eksāmenu kārtotāju darba lapas, var rasties problēmas ar darba lapu identificēšanu un skolēnu darbu novērtēšanu.

Kurā brīdī skolēns var izvēlēties matemātikas (AL) eksāmena daļas, kuras kārtos?

Iesniedzot matemātikas (AL) eksāmena piekļuves materiālus, skolēns var norādīt, vai vēlas 1. un 2.daļas aizstāt ar iepriekšējos gados kārtoto optimālā līmeņa eksāmena rezultātiem. Ja skolēns kārto atkārtoti 1. un 2.daļu, tad vērā ņem šī gada rezultātu.

Cik skolēnu maksimāli var atrasties vienā eksāmena telpā (rakstiskajā daļā)? Vai tādā telpā eksāmena vadītājam dalīt eksāmena darbus var palīdzēt kāda cita persona, piemēram, izglītības iestādes vadītājs, kurš drīkst atrasties eksāmena telpā?

Nav noteikts maksimālais skolēnu skaits, tikai darba vadītājiem jānodrošina savlaicīga (ne vēlāk, kā noteikts eksāmena norises darbību aprakstā) eksāmena darba materiālu izsniegšana skolēniem un godīga eksāmena norise.

Vai iespējams rīkot dažādu līmeņu CE vienā telpā (piem., latviešu valodas un angļu valodas OL un AL rakstu daļu)?

Nē, katra līmeņa eksāmens tiek kārtots citā telpā.