Nordplus
Bērni veic dārza darbus

Pateicoties Nordplus programmas sniegtajam atbalstam, Rīgas Valdorfskola un Ziemeļvalstu partnerskolas īstenoja Jauniešu izglītības programmas projektu “Labāk dabā – zaļā ārtelpa un ekoloģiskais dārzs skolas teritorijā!” (“Better in nature - green area and the ecological garden in the school yard!”). Dalībai projektā tika nosprausts mērķis – skolēni un skolotāji ierīkoja urbānā dārza un atpūtas zonu skolas teritorijā, un to mācību un brīvā laika aktivitāšu organizēšanai ikdienā izmanto ne tikai skola, bet arī apkārtnes bērnudārzi un iedzīvotāji.

Viens no skolas vadmotīviem ir dzīvot videi draudzīgākā veidā. Pedagogi ir vienisprātis – apgūstamajam mācību saturam skolēnos jāiedzīvina dzīvē nepieciešamās zināšanas un prasmes. Rīgas Valderfskolas ilgtermiņa mērķis, pirmo reizi koordinējot Nordplus programmas projektu, bija radīt un popularizēt ekoloģisko skolu dārzu kultūru Latvijā, un par projektā gūtajām prasmēm un pieredzi, kas arī turpmāk noderēs teritorijas labiekārtošanai, stāstīt arī citām izglītības iestādēm.

Sanita Beķere, atbildīgā projekta koordinatore no Rīgas Valdorfskolas, atzīst, ka projekta mērķis bija visā skolā iedzīvināt ilgtspējīgu un uz zaļo dzīvesveidu orientētu domāšanu. Viens no veidiem, kā skolēnos pilnveidotu izpratni par zaļo dzīvesveidu, apkārtējo dabu un ilgtspējīgu domāšanu, ir praktiska darbošanās āra teritorijā. Projekta noslēgumā īstenotāji atzīst, ka tam ir liela ietekme uz mācību procesa organizēšanu, jo iegūtā pieredze tiek praktiski izmantota mācību stundās.

Ar skolēnu un pedagogu līdzdalību no Rūdolfa Šteinera skolas (Rudolf Steinerskolen Nesodden) Nesodenā, Norvēģijā, kam jau ir iepriekšēja pieredze ekoloģisku vietu ierīkošanā, Rīgas Valdorfskolā tika izveidota balansa taka, palešu tribīne, koka spēles saturīgai brīvā laika pavadīšanai, kā arī uzsākts darbs pie komposta kastes un koka dobju izveides. Pieredzes apmaiņā skolēni piedalījās nodarbībās, kurās ieguva praktiskas zināšanas dārza darbos, savukārt pedagogi stundu vērošanās procesā uzzināja, kā skolēnos tiek raisīta interese par zaļo dzīvesveidu.

Projekta koordinatori saskārās arī ar izaicinājumiem tā īstenošanā – mainoties apstākļiem, Norvēģijas skolai nebija iespēju piedalīties projektā, tādēļ Rīgas Valderfskola operatīvi izveidoja sadarbību ar jauniem partneriem Somijā. Šī gada maijā Rīgas Valdorfskolas 7. klases skolēnu grupa devās mobilitātē uz Šteinera skolu Espo pilsētā (Espoon Steinerkoulu). Iedvesmojoties no jau gūtās pieredzes, projekta partneri ģenerēja idejas par skolas dārza izveidi Somijas partnerskolā, kā rezultātā tika izveidotas koka garšaugu kastes pēc permakultūras principiem. Gan skolēnu, gan skolotāju vidū ir liels gandarījums par paveikto, un abas skolas atzīst, ka turpinās darbu, lai iekārtotās teritorijas būtu sakoptas un tajās rosītos arvien vairāk skolēnu, pedagogu, vecāku un citu interesentu.

Starptautiskā sadarbība un došanās mobilitātē ir uzlabojusi skolēnu un pedagogu angļu valodas zināšanas, kas ir nozīmīga daļa no projekta veiksmīgas īstenošanas. Skolēniem un pedagogiem bija iespēja piedalīties izzinošās mācību stundās par Baltijas jūras bioloģiju un klimatu, kā arī darbnīcās par ilgtspējīgu dabas materiālu izmantošanu. Projekta mobilitātes uzlaboja pedagogu pašapziņu un paplašināja redzesloku attiecībā uz darba organizāciju, izmantotajām mācību metodēm un apkārtējās vides uzturēšanu.

Atbildīgā koordinatore Sanita Beķere iedrošina arī citas skolas iesaistīties Nordplus projektos, lai īstenotu idejas, par kurām “deg” acis gan skolēniem, gan pedagogiem, gan darbiniekiem. “Šis bija pirmais īstenotais Nordplus projekts, ko īstenoja Rīgas Valdorfskola, un, lai gan projektā mainījās partneri, svarīgi izrādīt iniciatīvu un nebaidīties no izaicinājumiem, kas var gadīties tā īstenošanas laikā! Arī mums, uzsākot projektu, viss bija jauns un nezināms, un tas prasīja papildus laiku, jo bija nepieciešams iedziļināties projekta niansēs. Taču gūtā pieredze un gandarījums par īstenoto projektu motivē skolu koordinēt un piedalīties arī citos Nordplus projektos. Arī mūsu Ziemeļvalstu projekta partneri atzina, ka šī projekta pieredze bija reizē pamācoša un vērtīga, un tas neattur no citu projektu īstenošanas arī nākotnē.”