Nordplus
Cilvēki sēž un klausās semināru

2024. gada 27. aprīlī pirmsskolas izglītības iestāde (PII) “Knābis” Latvijā rīkoja 2. Starptautisko brīvdabas pedagoģijas konferenci. Tā notika Nordplus projekta ietvaros, kurā ar projekta partneriem no Latvijas, Lietuvas un Norvēģijas dalībnieki apguva un praktizēja pedagoģijas metodes āra nodarbību organizēšanai, lai pielāgotu mācību vidi un pilnveidotu pedagogu zināšanas un prasmes. Konference guva plašu rezonansi un atsaucību nozares darbinieku vidū un iedvesmoja īstenot starptautiskus projektus inovatīvu metožu ieviešanai izglītībā.

Šī bija jau otrā reize, kad PII “Knābis” uzņēma pedagogus un izglītības nozares entuziastus Latvijā, pulcējot vairāk nekā 300 pedagogus un interesentus. Projekta dalībnieki konferences “Vide un robežas bērna izaugsmes ģimenē un pirmsskolā/skolā” lekcijās un diskusijās uzzināja un dalījās aktualitātēs par inovatīvākajām metodēm brīvdabas pedagoģijā, pārrunāja ģimeņu jēgpilnu laika pavadīšanu dabā un brīvdabas pedagoģijas pieejas ieviešanu Latvijā. Balstoties uz līdzšinējo partnerorganizāciju pieredzi āra nodarbību rīkošanā, bērnu saskarsme ar vidi dod iespējas izzināt, saredzēt, sadzirdēt, sajust un saprast, kā arī piedāvā to, ko bērni var pētīt droši un patstāvīgi.

Šo mācību pieeju sāka praktizēt 1985. gadā, kad Mulleborg pilsētā Zviedrijā atvēra pirmo brīvdabas pirmsskolas mācību iestādi. Kopš skolas pirmssākumiem to popularizē brīvdabas pedagoģijas praktiķi Siw un Magnus Lindes no Zviedrijas, kuri kā dalībnieki arī piedalījās organizētajā konferencē Latvijā. Dalībnieku vidū bija arī eksperti, augstskolu mācībspēki, nevalstisko organizāciju pārstāvji, pirmsskolas izglītības iestāžu pedagogi un citi dalībnieki no Latvijas, Lietuvas, Norvēģijas un Zviedrijas. Konferences meistarklašu darbnīcu mērķis bija atklāt iespējas ārtelpu un iekštelpu kā vienotas mācību klases izmantošanai mācību procesa organizēšanai. Konferences dalībniekus pārmaiņām iedvesmoja aizraujošais skandināvu pieredzes stāsts un līdzsvara trenēšanas priekšnesums ar dēli un bumbu un Montessori sporta skolotāja pieredze piedāvāt bērnu laukumiņos tikai to, ko bērni drīkst izpētīt daudzveidīgi, neierobežojot izpētes procesu.

Brīvdabas pedagoģijas pieeja ļauj mācību procesu vadīt netradicionālā veidā – īpaši sagatavota brīvdabas vide ārtelpās kvalificēta pedagoga vadībā, kas kalpo kā alternatīva mācībām vai papildina klasiskās nodarbības iekštelpās, aicinot iznest dabā mācību galdus, krēslus un darba paklājus.  Ikvienam dalībniekam konference deva jaunas perspektīvas, zināšanas un pieredzi, lai prakse aizvien vairāk tiktu pielietota arī Latvijas pirmsskolās un sākumskolās. To, ka līdz šim rīkotā konference ir iedvesmojusi izglītības iestādes pārņemt pieeju arī savā ikdienā, pierāda tas, ka līdz šim PII “Knābis” ir uzņēmis vairāku pašvaldību izglītības pārvaldes pārstāvjus, pirmsskolu skolotājus, arī vecākus, kuri vēlas uzzināt vairāk par šo pieeju un kā tā var palīdzēt mācīšanās procesā. Vairākas pirmsskolas izglītības iestādes visā Latvijā jau pielieto brīvdabas pedagoģijas metodes, un to skaits turpina pieaugt.

Starptautiski pieredzes apmaiņas projekti ir veids, kā ne tikai ieviest inovatīvas metodes izglītībā, bet arī mainīt sabiedrības uztveri par to, kādēļ tās ir nepieciešamas. PII “Knābis” vadītāja Aija Barona uzsver: “Sabiedrības domāšana mainās lēni. Svarīgi ir mainīties pašiem savā mazajā šūniņā, un vēl vērtīgāk, ja iegriežas lielāki zobrati. Skolotāji ir atbildīgi, domājot gan par bērnu drošību, gan personīgo kapacitāti maratona cienīgam darbam, un visu jauno vēlas apdomāt. Ir vajadzīgs laiks, lai skolotājs, skolotāja palīgs jaunas zināšanas pieņemtu, pārbaudītu personīgā pieredzē un tikai tad ieviestu ikdienas praksē. Pilieni papildina viens otru un straumei dod spēku.”

Pieredzes apmaiņas rezultātā PII “Knābis” koordinētajā Nordplus Horizontālās apakšprogrammas projektā ar finansiālo atbalstu tiek radīts, aprobēts un tulkots pirmais interaktīvais mācību materiāls ar Montessori metodikā iedvesmotiem vingrinājumiem, ko varēs izmantot pirmsskolu un sākumskolu mācību procesa organizēšanai dabā. Projektā kopumā iesaistās 7 organizācijas – pirmsskolas izglītības iestādes un augstskolas, biedrības un asociācijas. No Latvijas projektā līdzās PII “Knābis” un asociācijai “Zaļai Sirds Izglītībai” piedalās arī Latvijas Universitātes Izglītības zinātņu un psiholoģijas faktultātes mācībspēki.

Projekta iniciatore Aija Barona atzīst, ka katra projektā iesaistītā organizācija sniedz savu ieguldījumu ar zināšanām un pieredzi, kas veido vērtīgu sinerģiju un veicina pieredzes apmaiņu starp izglītībā iesaistītajām organizācijām. Šī projekta ideja tika aizsākta citā Nordplus programmas projektā, kurā sadarbojās PII “Knābis” un Norvēģijas partneris – “Ole Brumm” brīvdabas pedagoģijas pirmsskola.

Par Nordplus Horizontālo apakšprogrammu

Nordplus Horizontālā apakšprogramma ir starpnozaru programma, kas atbalsta inovatīvus, mūžizglītības iespēju veicinošus projektus starp dažādām izglītības jomas pārstāvošām iestādēm, organizācijām un uzņēmumiem Ziemeļvalstīs un Baltijas valstīs. Tā nodrošina jaunas un paplašinātas sadarbības iespējas mūžizglītībā, atbalstot tādas aktivitātes, kuru rezultāti var tikt pielietoti dažādos izglītības veidos un pakāpēs, piemēram, jauniešu un pieaugušo izglītībā, profesionālajā un augstākajā izglītībā. 

Projektā ir jāiesaistās ne mazāk kā trīs organizācijām no trīs dažādām Nordplus programmas dalībvalstīm – koordinatoram un diviem partneriem no divām dažādām programmas dalībvalstīm. Partneru skaits projektā nav ierobežots.

Plašāka informācija par programmas piedāvātajām iespējām pieejama VIAA mājaslapas sadaļā “Nordplus”.