2020. gadā CLIL mācību centrs Latvijā ierosināja sadarbību ar izglītības iestādēm no Lietuvas, Igaunijas un Norvēģijas, lai iepazītos ar citu valstu pieredzi tehnoloģiju izmantošanā mācību procesā un kopīgi Nordplus Junior programmā radītu projektu “Digital Creative Education”. Projekta īstenotāji tic, ka izglītība palīdz cilvēkiem saprast pasauli, sadarboties, radīt jaunas idejas.
Izstrādājot projektu 2020. gada sākumā, negaidīti iestājās Covid-19 pandēmija, taču tā veicināja ātrāku skolu digitalizāciju un mācības tiešsaistē. Projektā bija plānotas pedagogu mobilitātes, profesionālās pilnveides kursi, dalīšanās pieredzē par tehnoloģiju pielietojumu mācību stundās dažādās valstīs.
Projekta ideja un iesaistītie
Projektā galvenā ideja bija radīt efektīvus digitālus rīkus, ko lietderīgi izmantotu skolotāji, lai viņiem rastos vairāk laika radošai sadarbībai ar skolēniem, tiktu nodrošināta diferencēta pieeja mācību procesā un sniegts atbalsts gan talantīgajiem skolēniem, gan arī tiem, kuriem ir grūtības mācību procesā. Projektā piedalījās organizācijas no četrām valstīm, tostarp vidusskola, speciālā skola, alternatīvā Montessori privātskola un divi interešu izglītības centri. Projektā iesaistījās vairāki partneri - CLIL mācību centrs (Latvija), Siauliai Sanatorine School (Šauļi, Lietuva), Norlights Montessori School (Norvēģija), Illuka School (Igaunija), interešu izglītības centrs "Edukateka" (Klaipēda, Lietuva) un Vilnius Municipality’s Grigiškės Šviesos Gymnasium (Viļņa, Lietuva).
Pandēmijas dēļ nācās mainīt projekta formātu, kas atklāja jaunus horizontus tehnoloģiju izmantošanai skolās. Projekta dalībnieki piedalījās “digitālajās mobilitātēs”, kas ļāva iesaistīt pieredzes apmaiņā vairākus pedagogus un veidot sapratni par to, kā efektīvāk sadarboties un atspoguļot skolu pieredzi jaunā formātā, veidojot videoierakstus, digitālos vides modeļus, iesaistot arī skolēnus tiešsaistes prezentāciju vadīšanā, kā arī organizējot meistarklases MS Teams un Zoom vidē.
Pakāpeniski soļi pretī digitālākai pieejai
Izmantojot Zoom platformu, 2020. gada novembrī notika projekta pirmā “digitālā mobilitāte”, kuras laikā tika apmeklēti projekta partneri - Šauļu sanatorijas skola. “Mēs piedalījāmies virtuālajā ekskursijā pa skolu, uzzinājām par tās vadības struktūru, mācību programmām, pedagoģisko procesu, metodēm un formām, kas ļauj skolēniem ar funkcionālajiem traucējumiem veiksmīgi apgūt programmu, kā arī iepazīt Šauļu sanatorijas skolas pieredzi digitālo rīku izmantošanā, it īpaši starpbrīžu laikā. Skola izmanto interaktīvo grīdu Active Floor, kas paredzēta tam, lai mācībās iekļautu kustības un rotaļas, kas ir ļoti būtisks nosacījums skolēniem ar mugurkaula problēmām,” stāsta CLIL mācību centra metodiķe un projekta īstenotāja Veronika Skripačova.
2021. gada februārī kolēģi no “Edukateka” izglītības centra organizēja starptautisko tiešsaistes konferenci “Dzīvā skola: telpa, radīt, augt, būt”, kurā projekta dalībnieki dalījās pieredzē par starptautiskās sadarbības organizēšanu virtuālajā vidē.
Projekta laikā pedagogi strādāja savās skolās un aktualizēja ar tehnoloģijām saistītās tēmas, kā arī iesaistīja skolotājus apmācībās, tādejādi attīstot viņu digitālās prasmes un nodrošinot jaunu digitālo rīku izmantošanas aprobāciju savās iestādēs. Projekta dalībnieki regulāri tikās tiešsaistē, lai dalītos pieredzē par paveikto darbu. Projekta dalībnieki arī gatavoja rakstus un prezentācijas par efektīviem digitālajiem rīkiem, kas ir atspoguļoti projekta mājaslapā.
Kiberlabklājība, atgriezeniskā saite un Igaunijas izglītības sistēma
Projekta otrajā gadā skolēni un skolotāji saņēma izsmeļošu informāciju par mūsdienās aktuālu tēmu - kiberlabklājību (cyber wellbeing). Šo tēmu apsprieda partnerskolās, kā arī semināros par skolēnu un pedagogu emocionālā atbalsta iespējām, strādājot attālināti. Pasākumos lektori bija no Norlights Montessori skolas un Rīgas Zolitūdes ģimnāzijas.
Digitālajā mobilitātē uz Illuka skolu (Igaunija) skolēni organizēja darba sesijas par atgriezeniskās saites sniegšanas būtību mācību procesā, dalījās pieredzē par digitālo rīku Flipgrid, Mote un Mentimeter izmantošanu skolā, kas nodrošina kvalitatīvu un laicīgu atgriezenisko saiti. Projekta dalībniekiem bija iespēja arī iepazīties ar Igaunijas Izglītības un zinātnes ministrijas pārstāvi Maije Kitsingu (Maie Kitsing), kas pastāstīja Igaunijas veiksmes stāstu par efektīvas izglītības sistēmas izveidi valstī.