Šodien Eiropas Komisija (EK) publicē savu nozīmīgāko ikgadējo uzraudzības ziņojumu par Eiropas Savienības (ES) dalībvalstu progresu ceļā uz ES definēto mērķu sasniegšanu izglītībā līdz 2020. gadam. Ziņojumā uzsvērts, ka izglītība Eiropā nav pietiekoši iekļaujoša un ekonomiskās izaugsmes efekts no izglītības ieguvumiem netiek sabiedrībā pietiekami izskaidrots un izmantots.
Uzraudzības ziņojumā „Education and Training Monitor 2015” apkopoti ES dalībvalstu rādītāji par jauniešu proporciju, kas agrīni izstājušies no izglītības un apmācības, par augstāko izglītību ieguvušo iedzīvotāju proporciju un bērnu skaitu agrīnajā bērnu izglītībā un aprūpē. Ziņojumā apkopoti dati arī par skolēnu skaitu, kuriem ir zemi rezultāti lasītprasmē, matemātikā un dabaszinātnēs, par augstskolu absolventu nodarbinātības rādītājiem un pieaugušo iedzīvotāju proporciju, kuri piedalās mūžizglītības aktivitātēs.
Visos minētajos rādītājos, izņemot pieaugušo līdzdalību mūžizglītībā, Latvijas progress ir pozitīvi ievērojams – visi sasniegtie rādītāji līdz 2014. gadam ir labāki, nekā vidēji ES. Tomēr Latvijai jāveic vēl daudzi pasākumi, lai tuvinātos EK nospraustajiem un līdz 2020. gadam sasniedzamajiem mērķiem. Turklāt Latvijas izglītības sistēmai ir raksturīgs, ka vīrieši ievērojami atpaliek no sievietēm gan pamatprasmju apguvē, gan augstākās izglītības ieguves rādītājos.
Papildus uzraudzības ziņojumam šodien tiek publicēts Eurydice tīkla sagatavotais konteksta ziņojums (background report) – „Strukturālie rādītāji Eiropas izglītības sistēmu uzraudzībai 2015. gadā” (Structural Indicators for Monitoring Education and Training Systems in Europe 2015” ko papildina „Bērnu agrīnās izglītības un aprūpes sistēmas Eiropā: valstu apraksti 2014./2015. mācību gadā” (Early Childhood Education and Care Systems in Europe: National Information Sheets 2014/15). Eurydice ziņojums sniedz kontekstuālu informāciju par EK uzraudzības ziņojumā iekļautajiem rādītājiem piecās jomās: bērnu agrīnā izglītība un aprūpe, pamatprasmju apguve, augstākā izglītība, absolventu nodarbinātība un studējošo mobilitāte. Informācija sniegta par 2014./2015. mācību gadu, aptverot visas ES dalībvalstis, kā arī Bosniju Hercegovinu, Melnkalni, Maķedoniju, Norvēģiju, Serbiju un Turciju.
EK preses relīze (latviešu valodā)
EK Izglītības uzraudzības ziņojums
Uzraudzības ziņojuma vietne internetā