cilvēku auditorija seminārā

14. jūnijā Valsts izglītības attīstības aģentūra (VIAA) un Latvijas Pieaugušo izglītības apvienība (LPIA) rīkoja virtuālo studiju vizīti Erasmus+ centralizētā projekta "Partnerships and cooperations for Upskilling Pathways" jeb “PartnerUP” ietvaros, kurā iesaistītas pieaugušo izglītības organizācijas un aģentūras, lai iepazītos ar dažādu valstu pieredzi un Eiropas labās prakses piemēriem. Kā atzīst projekta partneri – projekts ir vērtīgs, lai izzinātu katras valsts pieeju pieaugušo izglītības nodrošināšanā un ieviestu jauninājumus pieaugušo prasmju pilnveidē.

Virtuālās vizītes laikā projekta partneri tika iepazīstināti ar pieaugušo izglītības sistēmu Latvijā. Projekta galvenais uzdevums ir kopīgi izstrādāt ieteikumus Eiropas Komisijai, kā uzlabot un palielināt pieaugošo prasmju pilnveidē iesaistīto organizāciju, iestāžu un uzņēmumu sadarbību ceļā uz ilgtspējīgu atbalsta sistēmu pieaugušo izglītībā, izmēģinātu jaunas pieejas, kuras pielāgot atbilstoši katras dalībvalsts kontekstam. Projekta dalībniekiem ieskatu par pieaugušo izglītības politikas veidošanu un atbalsta pasākumu nodrošināšanu Latvijā sniedza Izglītības un zinātnes ministrijas Profesionālās un pieaugušo izglītības departamenta vecākā eksperte Jeļena Muhina.

VIAA ir ilggadēja pieredze pieaugušo izglītības jomas koordinēšanā, īstenojot Eiropas Sociālā fonda projektu "Nodarbināto personu profesionālās kompetences pilnveide". Par projekta rezultātiem, sadarbību ar pašvaldībām un iesaistītajiem partneriem, kā arī par jauninājumiem pieaugušo izglītības attīstībā un profesionālās kvalifikācijas pilnveides iespēju nodrošināšanu nākamajā (2024. - 2029.) periodā plašāk pastāstīja VIAA Mūžizglītības analītikas un atbalsta nodaļas vadītāja Zanda Rutkovska.

Lai projekta partneriem sniegtu vispārēju ieskatu iesaistīto pušu un plašākas iedzīvotāju grupas iesaistē darba tirgū pieprasītu prasmju apguvē, virtuālās vizītes laikā LPIA direktore Sarmīte Pīlāte iezīmēja biedrībā iesaistīto biedru, kas ir pieaugušo izglītības piedāvātāji, sadarbību un tīklu veidošanu ar mērķi sniegt kvalitatīvas izglītības iespējas pieaugušajiem.

Arvien vairāk pieaugušo izglītībā uzmanība tiek veltīta digitālo prasmju apguvei. Viena no aktīvākajām organizācijām šajā jomā ir “Riga TechGirls”, kas regulāri īsteno jaunas programmas tiešsaistē ikvienam interesentam, īpaši iedvesmojot sievietes. Organizācijas dibinātāja un valdes locekle Aiva Staņēviča uzsvēra nepieciešamību stiprināt digitālās prasmes sieviešu vidū ikvienā nozarē vienlīdzības un kopienas stiprināšanai, kā arī starpnozaru spēcīgākai sadarbībai. Savukārt Ingus Zitmanis, mācību centra “BUTS” direktors, dalījās ar uzņēmuma pieredzi pieaugušo profesionālās izglītības iespēju nodrošināšanā, sniedzot praktiskus piemērus veiksmīgai publiskā un privātā sektora sadarbībai un atzīmējot izaicinājumus, kas jārisina nākotnē.

Semināra noslēgumā projekta EPALE Latvija Nacionālā atbalsta dienesta projekta vadītāja Oksana Soročina dalībniekiem pastāstīja par pieaugušo izglītotāju kopienas ikgadējo tradīciju - neformālās pieaugušo izglītības balvu "Saules laiva", kurai iespējams pieteikt izglītības iestādes un organizācijas, kas darbojas neformālās pieaugušo izglītības jomā, nodrošinot nemainīgi kvalitatīvu mācību procesu un veicinot pieaugušo neformālās izglītības attīstību Latvijā.

Līdzšinējā Latvijas pieredze partnerorganizāciju pārstāvju vidū raisīja interesi un veicināja diskusiju par to, kā politikas veidotājiem un īstenotājiem iesaistīt reģionālos partnerus, izglītības sniedzējus un citas organizācijas koordinētas un sistēmiskas pieejas veidošanā, lai efektivizētu un pilnveidotu pieaugušo izglītojamo kvalifikācijas celšanas iespējas.

Par “PartnerUP” projektu

Projekta ietvaros tiek apkopota un analizēta situācija pieaugušo prasmju apguvē virknē ES valstu ar atšķirīgām sociāli ekonomiskajām situācijām Itālijā, Īrijā, Horvātijā, Beļģijā, Rumānijā un Kiprā. Kopīgi sadarbojoties 11 organizācijām no 8 ES valstīm, projektā plānots izstrādāt ieteikumus Eiropas Komisijai, kā uzlabot un palielināt pieaugošo prasmju pilnveidē iesaistīto organizāciju, iestāžu un uzņēmumu  sadarbību. Projektā tiks sagatavots ceļvedis, atspoguļojot partneru sadarbības pieredzi  projekta dalībvalstu un Eiropas līmenī.

Projekta laikā notiks tiešsaistes un klātienes mācību vizītes ar savstarpējās mācīšanās aktivitātēm, lai apmainītos ar zināšanām un labāko praksi, iepazītos ar dažādām struktūrām partnervalstīs un partneru, ieinteresēto personu un pieaugušo izglītojamo iesaistes veidiem.

No Latvijas projektā iesaistās divas organizācijas - VIAA un LPIA. Plašāk par organizāciju dalību projektā iespējams lasīt šeit.