No 2015. gada 1. septembra līdz 2018. gada 31. augustam Dagdas vidusskola kopā ar sadarbības skolām no Austrijas, Čehijas un Horvātijas īsteno Erasmus+ projektu "Nodarbības ārpus skolas", kurā secināts, ka nodarbības ārpus skolas pozitīvi ietekmē mācīšanos, un zināmas iemaņas noder ne tikai mācību procesā, bet arī tālākajā dzīvē.
Projekta laikā īstenotas skolēnu un skolotāju starpvalstu mācību aktivitātes partnerskolās
Sadarbības skolu pedagogi un skolēni 2016. gada septembrī viesojās Dagdā. Nedēļu garās vizītes laikā viesi iepazina Latviju un Latgali – tās cilvēkus, kultūru un dabu, kā arī kopīgi piedalījās āra nodarbībās, bet pats svarīgākais, ko skolēni iegūst šādās tikšanās reizēs ir sociālās prasmes - komunicēt, sadarboties, uzstāties, izteikt un aizstāvēt savu viedokli. Dagdas vidusskolas skolēniem šis projekts ļāva uzlabot vācu un angļu valodas prasmes. Projekta dalībnieki piedalījās dažādās aktivitātēs un apmeklēja nozīmīgus novada apskates objektus - Rāznas nacionālo parku, kur tika pētīti koki, Vides un izglītības centrā ’’Ķepa’’ varēja draudzēties ar zvēriem, Jaundomes muižā iepazina Latgales ezeru zivis, Andrupenes lauku sētā pilnveidot prasmes par tēmu ’’No graudiņa līdz kukulītim’’. Savukārt Dagdas vidusskolas skolēni un pedagogi 2017. gada maijā viesojās Čehijā un šobrīd notiek gatavošanās darbi noslēguma semināram Horvātijā.
Projektā tiek analizētas vadītās stundas Dagdas vidusskolā un salīdzinātas ar partnerskolu pedagogu stundām, īpašu uzmanību pievēršot tradicionālo mācību stundu mācīšanai ārpus skolas. Paralēli tiek veidoti izdales materiāli dažādos mācību priekšmetos. Projektā iesaistītie skolotāji apmainās idejām un mācās viens no otra, kopīgi strādā, lai sasniegtu projekta mērķus.
Nodarbības ārpus skolas pozitīvi ietekmē mācīšanos
Dagdas vidusskolā nodarbības ārpus skolas sniedz vairākus ieguvumus, jo dod iespēju skolēnam piedzīvot, atklāt, izpētīt un apkopot savu pieredzi. Nodarbības palīdz skolēniem arī vairāk izkustēties, aktīvi darboties, veicot skolotāju uzdevumus. Āra nodarbības dod iespēju skolēniem attīstīt zināmas iemaņas, kuras var noderēt ne tikai mācību procesā, bet arī tālākajā dzīvē, piemēram, informācijas vākšana un tās apstrāde, kā arī prasmes strādāt vienoti, iekļauties grupā. Izmantojot āra pētījumu pieredzi, tiek iegūtas padziļinātas zināšanas konkrētajā mācību priekšmetā. Kā loģisks turpinājums vienkāršākajām āra nodarbībām var sekot zinātniskie pētījumi un eksperimenti. Tikai tiešā saskarsmē ar vidi skolēni var attīstīt apziņu un iegūt zināšanas par apkārtējo pasauli ap viņiem, izkopt nepieciešamās iemaņas un sekmēt pasaules attīstības progresu. Jauninājumi un dažādi iespaidi āra nodarbību laikā kļūst par neaizmirstamiem notikumiem un paliek atmiņā uz ilgu laiku.
Dagdas vidusskolas skolotāji spēj veiksmīgi plānot savas mācību stundas un novadīt tās arī ārpus skolas telpām. Tās nav tikai nodarbības bioloģijā, ķīmijā, bet arī latviešu valodā, svešvalodās, matemātikā, vizuālajā mākslā, fizikā. Līdzīgi kā klasē, tā arī āra nodarbībās tiek attīstīta kritiskā domāšana, attīstītas analizēšanas prasmes, uzlabotas sadarbības prasmes problēmu situācijās un radīts atklājuma prieks un attīstīta radoša pieeja. Par to var pārliecināties skolēnu darbos, kas tiek izvietoti skolā Erasmus+ stūrītī un klašu telpās.
Projekta galvenā mērķauditorija ir skolēni
Skolēni ir tie, kuri skolā un projektā gūto pieredzi un zināšanas izmantos nākotnē. Skolā ir izveidota projekta dienasgrāmata, kur visi projekta dalībnieki dalās savās atziņās. Viena no projekta dalībniecēm Milāna par nedēļu Ungārijā raksta: „Man ir ļoti liels prieks piedalīties šajā projektā, un nedēļa, kad mēs bijām Ungārijā, man atmiņā paliks uz ilgu laiku. Šīs nedēļas laikā es ieguvu daudz jaunu draugu, es uzlaboju angļu valodas prasmes, piedalījos interesantās aktivitātēs, kuras bija saistītas ar projektu, jo arī mūsu skolotāji praktizē āra nodarbības. Un ieguvu ļoti daudz neaizmirstamu emociju”. Daniela un Airita, kas bija uzņēmušās vadību projekta dalībnieku viesošanās laikā, raksta: ”Neuztraucieties par to, ja valodas zināšanas pašiem šķiet nepilnīgas - nav labāka veida kā tās uzlabot atrodoties internacionālā vidē, jo arī mēs sākumā baidījāmies runāt, baidījāmies ko pateikt nepareizi, bet vēlāk pārvarējām bailes, jo citas iespējas vienkārši nav, ja vēlies kontaktēties ar cilvēkiem!’’
Dagdas vidusskolā plāno veidot āra klasi un dalās pieredzē ar novada kolēģiem
Ar lielu nepacietību Dagdas vidusskolā gaidām āra klases izveidošanu, kā arī plānots labiekārtot āra klases apkārtni. Projekta ietvaros skolas pedagogi dalās savā pieredzē ar novada pedagogiem, gan arī ar starptautiskajiem partneriem par aktivitātēm, kas saistītas ar āra apmācības procesa metodiskā darba pilnveidi. Projekta ietekmē ar inovatīvām idejām un degsmi tiek rīkotas jaunas aktivitātes, lēnām mainās kopējā skolas vide, skolēni ir motivētāki svešvalodu apguvē, drošāki dalībai citos projektos starptautiskā vidē (eTwinning, Europe for Citizen). Starptautiskā vide attīsta gan personīgās, profesionālās, starpkultūru, svešvalodu, radošuma kompetences, kas tik ļoti nepieciešamas pedagoga darbā, lai motivētu skolēnus mācību un projektu darbam. Skolēni atzīst, ka viņi visi ir daļa no vienotās Eiropas identitātes un Eiropas sabiedrības, ka viņi tā var mācīties viens no otra, pārvarēt nacionālus un kulturālus aizspriedumus, īpaši pateicoties mācību vizītēm partnerskolās. Piedalīšanās starptautiskā projektā paaugstina skolas pašvērtējumu un arī interesi par turpmāko starptautisko sadarbību. Projekta dalībnieku vienotības sajūta ir izšķiroša kvalitatīvu rezultātu sasniegšanā.
Nekas nav beidzies! Viss tikai turpinās!
Visas projekta aktivitātes tiek izplatītas skolā un projekta tīmekļa lapā: www.schuledraussen.eu un https://twinspace.etwinning.net.
Avots: Dagdas vidusskolas projekta koordinatore, Marija Micķeviča