Seminārā cilvēki sēž pie galda

17. septembrī teju 40 pašvaldību pieaugušo izglītības koordinatori tikās Izglītības un zinātnes ministrijas (IZM) un Valsts izglītības attīstības aģentūras (VIAA) rīkotajā seminārā "Pieaugušo izglītības darba organizēšana un īstenošana pašvaldībā", lai pārrunātu pieaugušo izglītības projektu aktualitātes, kā arī koordinatoru iesaisti un nozīmīgo lomu iedzīvotāju uzrunāšanā. Tāpat tika uzklausīti ieteikumi un padomi veiksmīgai sadarbībai un veicināta savstarpējā domu apmaiņa, pieaugušo izglītības koordinatoriem īstenojot pasākumus un aktivitātes savās pašvaldībās.

Semināru atklāja IZM Profesionālās un pieaugušo izglītības departamenta vecākā eksperte - projektu vadītāja Laura Iveta Peniga, informējot par Erasmus+ programmas projekta “Nacionālie koordinatori dalības pieaugušo izglītībā veicināšanai Latvijā” aktualitātēm un diskutējot par projektā paveikto un plānoto.

Par pašvaldību pieaugušo izglītības koordinatoru darbam pieejamo metodisko atbalstu, labās prakses principiem un pieredzes banku informēja un ar semināra dalībniekiem apsprieda Erasmus+ programmas projekta “Nacionālie koordinatori dalības pieaugušo izglītībā veicināšanai Latvijā” eksperte, vadībzinātņu doktore un izglītības metodiķe Anita Zaļaiskalne.

VIAA Pieaugušo izglītības departamenta Mūžizglītības analītikas un atbalsta nodaļas vecākās ekspertes Linda Kapteine un Biruta Pjalkovska semināra dalībniekus ne tikai informēja par aktuālajiem pieaugušo izglītības projektiem, bet arī sniedza praktiskus padomus pieaugušo motivācijas veicināšanai un iekšējo sadarbības tīklu pilnveidošanai.

Drīzumā plānots uzsākt projektu “Atbalsts pieaugušo individuālajās vajadzībās balstītai pieaugušo izglītībai”, kas paredz nodarbināto prasmju paaugstināšanu un profesionālās kvalifikācijas ieguvi vai pārkvalifikāciju, lai uzlabotu darba spēka kvalitāti un kapacitāti, pilnveidotu nodarbināto personu profesionālo kompetenci atbilstoši darba tirgus vajadzībām, tādējādi nodrošinot nodarbināto noturību darba tirgū, kā arī līdzdalības palielināšanu pieaugušo izglītībā. Līdz 2029. gadam mācībās plānots iesaistīt 24 000 personas.

Patlaban norit darbs arī pie projekta “Individuālo mācību kontu pieejas attīstība” ar mērķi attīstīt un aprobēt Latvijas kontekstam atbilstošu individuālo mācību kontu (IMK) pieeju kā ilgtspējīgas un sociāli atbildīgas pieaugušo izglītības atbalsta sistēmas elementu, radot plašākas iespējas un tiesības personām no 18 gadiem saņemt atbilstoši darba tirgus prioritātēm individualizētu mācību piedāvājumu.

IMK pieeja paredz platformas izveidi, kurā ir pieejama informācija par pieaugušo izglītību, izglītības programmu, izglītības pakalpojumu, karjeras attīstības atbalsta un papildu atbalsta pasākumu piedāvājumu pilngadīgām fiziskām personām, neatkarīgi no to nodarbinātības statusa, kā arī informācija par pieejamo publisko finansējumu pieaugušo izglītības mācību piedāvājumam un finansēšanas nosacījumiem.

Darba grupās, ko vadīja Rīgas pieaugušo izglītības koordinatore Kristīne Kalniņa un Liepājas pieaugušo izglītības koordinatore Agnese Lejniece, semināra dalībnieki diskutēja par dažādu mērķa grupu pieaugušo uzrunāšanu, ieinteresēšanu, iesaistīšanu, un atbalstīšanu mācībās, analizēja dažādu jomu un nozaru neformālas izglītības programmas un diskutēja par kritērijiem, pēc kuriem tiek vērtēta iesniegtā neformālās izglītības programma un kādas ir neformālo izglītības programmu iesniedzēju visbiežāk pieļautās kļūdas.