Ir iznācis jauns Eurydice ziņojums: Agrīnā izglītība un aprūpe (Key data on early childhood education and care in Europe – 2025).
Agrīnās izglītības un aprūpes (BAIA) sistēmām ir būtiska loma bērnu attīstībā un vienlīdzīgu iespēju nodrošināšanā. Lai gan daudzās Eiropas valstīs ir panākts progress, joprojām pastāv būtiskas atšķirības pakalpojumu pieejamībā un kvalitātē.
Pieejamība un kvalitāte
Dānija, Vācija, Igaunija, Slovēnija, Somija, Zviedrija un Norvēģija nodrošina garantētu agrīnās izglītības pieejamību, taču citviet Eiropā BAIA sistēmas joprojām saskaras ar nepietiekamu finansējumu un vienotas pieejas trūkumu. Pēdējās desmitgadēs vairākas valstis ir ieviesušas formālas izglītības vadlīnijas bērniem līdz trīs gadu vecumam, tomēr ceturtdaļā Eiropas valstu nav vienotas mācību programmas agrīnai izglītībai.
Digitālā izglītība un ilgtspēja
Pieaug digitālās izglītības loma – lielākā daļa Eiropas izglītības sistēmu nosaka digitālās kompetences jau agrā vecumā. Tomēr dažās valstīs tiek ieviesti digitālo tehnoloģiju lietošanas ierobežojumi, lai līdzsvarotu ekrāna laiku ar bērnu attīstības vajadzībām. Vienlaikus ilgtspējas izglītība kļūst par neatņemamu BAIA sastāvdaļu, mudinot bērnus izprast vides jautājumus un attīstīt ilgtspējīgas domāšanas prasmes.
Personāla trūkums un demogrāfiskās pārmaiņas
Divas trešdaļas Eiropas valstu ziņo par BAIA darbinieku trūkumu, kas rada nepieciešamību uzlabot darba apstākļus un nodrošināt profesionālās izaugsmes iespējas. Vienlaikus bērnu skaita samazināšanās var ietekmēt BAIA nākotni – līdz 2030. gadam bērnu skaits šajā vecuma grupā varētu samazināties par vienu miljonu. Tas var palīdzēt līdzsvarot pieprasījumu un piedāvājumu, taču var radīt arī risku slēgt BAIA centrus, īpaši lauku reģionos.
ES stratēģija agrīnās izglītības un aprūpes attīstībai
Eiropas Savienība ir apņēmusies nodrošināt augstas kvalitātes agrīno izglītību un aprūpi par pieejamu cenu. ES mērķis ir līdz 2030. gadam nodrošināt, ka vismaz 96 % bērnu no trīs gadu vecuma līdz obligātās izglītības sākumam piedalās BAIA programmās, bet jaunākiem bērniem dalības līmenis sasniedz 45 %. Šīs iniciatīvas veicina ilgtspējīgas BAIA sistēmas attīstību, kas nodrošina visiem bērniem vienlīdzīgas izglītības iespējas.
Ziņojums aptver 37 Eiropas valstis: 27 ES dalībvalstis, kā arī Albāniju, Bosniju un Hercegovinu, Šveici, Islandi, Lihtenšteinu, Melnkalni, Ziemeļmaķedoniju, Norvēģiju, Serbiju un Turciju.
Eurydice tīkls apkopo informāciju, veido analītiskus pārskatus par Eiropas valstu izglītības sistēmām un izglītības politikas aktualitātēm un informē par to atšķirībām un kopējām iezīmēm, rosinot diskusijas par izglītības problēmjautājumiem. Eurydice Latvijā pārstāv Valsts izglītības attīstības aģentūra.
Ziņojums pieejams šeit