Green-Micred-projekts

No 10. līdz 15. martam Sofijā, Bulgārijā, norisinājās praktiskās mācības Erasmus+ centralizētā projekta “Zaļās mikrokvalifikācijas: mūžizglītības iespējas pieaugušajiem paaugstināt kvalifikāciju vai pārkvalificēties” (GreenMICRED Pathways) ietvaros. Projekta dalībnieki no 15 organizācijām visā Eiropā apmeklēja būvniecības objektus, piedalījās izzinošās lekcijās un praktiskajās nodarbībās, lai iepazītu aktuālākos ilgtspējīgas būvniecības risinājumus.

No Latvijas projektā iesaistās Valsts izglītības attīstības aģentūra (VIAA), Latvijas darba devēju konfederācija (LDDK) un Rīgas Būvniecības koledža (RBK), sadarbojoties ar organizācijām no Bulgārijas, Īrijas, Spānijas, Ziemeļmaķedonijas un Nīderlandes. To vidū ir valsts un pašvaldību iestādes, uzņēmumi, universitātes, profesionālās izglītības un pieaugušo izglītības centri.

Projektā izstrādāta elastīga un iekļaujoša mācību programma pieaugušajiem, kas paredzēta darba tirgū pieprasīto zaļo prasmju apguvei būvniecībā. Mācību materiāli tiek sagatavoti arī pedagogiem, kas ikdienā strādā ar pieaugušajiem. Mācību programma tiek integrēta tiešsaistes platformā, un tuvākajā nākotnē to aprobēs pieaugušo grupas visās partnervalstīs.

Šī gada martā mobilitātē Bulgārijā piedalījās RBK docents Jānis Adlers un 2. kursa studente Irēna Fedotova. Viņi atzīst, ka mācībās iegūtās zināšanas ir aktuālas un praktiskas, īpašu uzmanību pievēršot energoefektivitātes paaugstināšanai, zaļo būvmateriālu izvēlei, atgūto materiālu otrreizējai pārstrādei un atkārtotai izmantošanai, ilgtspējīgiem pilsētplānošanas principiem, tai skaitā zaļo zonu, sabiedriskā transporta un velo infrastruktūras integrāciju būvprojektos.

“RBK ir svarīgi piedalīties šāda veida projektos, jo tas palīdz sagatavot nākotnes speciālistus, kuri spēj realizēt energoefektīvus un videi draudzīgus būvniecības risinājumus. “Bulgārijā iegūtās vērtīgākās atziņas ir praktiskās un teorētiskās zināšanas par energoefektivitāti un zaļo tehnoloģiju integrēšanu. Īpaši nozīmīga bija pieredze ar Bulgārijas profesionālās izglītības sistēmu un tās pieeju ilgtspējīgas būvniecības jautājumiem,” izceļ Jānis Adlers.

Projektā tika prezentēti vairāki jauni, videi draudzīgi būvniecības risinājumi. Piemēram, ēkas, kas pašas ražo enerģiju, digitālās tehnoloģijas ēku apsaimniekošanā (digitālie dvīņi), vertikālie dārzi, kā arī pasīvo ēku būvniecības principi, kas samazina enerģijas patēriņu.

“Šīs zināšanas ir ļoti noderīgas arī Latvijas būvniecības sektorā. Ilgtspējīgas būvniecības principi un dzīves cikla domāšanas pieeja būtu jāintegrē izglītības programmās, lai sagatavotu nākotnes speciālistus atbildīgai un efektīvai resursu izmantošanai. Īpaši svarīgi ir pievērst uzmanību vides ietekmes novērtēšanai, atjaunojamo enerģijas avotu integrācijai ēkās un inovācijām būvmateriālu nozarē,” mācībās iegūtās zināšanas novērtē Irēna Fedotova.

Arī pasniedzējs Jānis Adlers atzīmē projekta lomu turpmākā RBK mācību procesa organizācijā: “Projektā gūtā pieredze var tikt izmantota, papildinot un pilnveidojot esošos mācību kursus, piemēram, piedāvājot mācību priekšmetus, kas skar vidi un klimatu, un izmantojot mūsdienīgas simulācijas un digitālos rīkus, kā arī integrējot praktiskus piemērus un inovatīvas metodes mācību procesā. Būtiski būtu veidot diskusijas un konkursus par zaļo būvniecību, iedrošināt studentus pašiem izstrādāt risinājumus un iepazīt labās prakses piemērus gan Latvijā, gan ārvalstīs. Protams, ļoti svarīgi ir arī stiprināt sadarbību ar nozares profesionāļiem un uzņēmumiem, lai studentiem rodas priekšstats par to, ka ilgtspējība sniedz pievienoto vērtību viņu nākotnes karjerai.”

Starptautiskā pieredze, kā, piemēram, dalība Erasmus+ projektos, var būtiski ietekmēt Latvijas būvniecības sektora attīstību, veicinot ilgtspējīgu risinājumu integrēšanu, paaugstinot būvniecības kvalitātes standartus un uzlabojot nozares spēju pielāgoties Eiropas Zaļā kursa prasībām. “Mūsdienu būvniecības nozare aizvien vairāk pieprasa speciālistus ar zaļajām prasmēm. Tās ietver ilgtspējīgu būvmateriālu izvēli, energoefektivitātes risinājumus, aprites ekonomikas principus un vides aizsardzību. Arvien lielāku nozīmi iegūst arī digitālo tehnoloģiju izmantošana būvprojektu plānošanā un pārvaldībā,” ar mācībās iegūtajām atziņām dalās Irēna Fedotova.

Kā atzīst mācību dalībnieki – projektā gūtā pieredze veicināja izpratni par ilgtspējas principiem. Mācību ietvaros notika praktiskas aktivitātes, mūsdienīgās digitālās simulācijas un diskusijas, skaidrojot ilgtspējības nozīmi globālo izaicinājumu kontekstā, kas mudina pievērst lielāku uzmanību ekoloģiskajiem, ekonomiskajiem un sociālajiem aspektiem, kas caurmērā saistīti ar būvniecību.

Par projektu “GreenMICRED Pathways”

Erasmus+ centralizētā projekta “Zaļās mikrokvalifikācijas: mūžizglītības iespējas pieaugušajiem paaugstināt kvalifikāciju vai pārkvalificēties” (“GreenMICRED Pathways - Green Micro Credentials pathways: Upskill and Reskilling Low Skilled Adults for Lifelong Learning) (ERASMUS-EDU-2022-PI-FORWARD) ietvaros izveidots konsorcijs, kurā pārstāvētas 15 organizācijas no Bulgārijas, Īrijas, Spānijas, Ziemeļmaķedonijas, Nīderlandes un Latvijas. Detalizētāka informācija par projektu pieejama projekta mājaslapā un VIAA mājaslapas sadaļā “Projekti”.

Projekts tiek īstenots no 2023. gada 1.janvāra līdz 2025. gada 30.jūnijam. Projekta noslēgumā Latvijā paredzēta konference, par kuru informēsim atsevišķi.