Vai svešvalodu prasmju pārbaudes eksāmeni ir nesen ieviesti skolās, vai tomēr tiem ir garāka vēsture? Kāds ir šo pārbaudījumu mērķis? Cik lielam svešvalodu skaitam eksāmeni tiek organizēti un kādas valodas un prasmes tiek pārbaudītas visbiežāk? Šiem jautājumiem ir veltīts Eurydice tīkla jaunais ziņojums par svešvalodām.
Atzīmējot Eiropas valodu dienu, Eurydice tīkls publicējis ziņojumu „Valsts pārbaudes darbi svešvalodās Eiropas skolās (izņemot sākumskolas) – 2014/15” (Languages in Secondary Education: An Overview of National Tests in Europe – 2014/15).
Ziņojums sniedz salīdzinošu pārskatu par Eiropas valstu pārbaudes darbiem svešvalodu kompetences novērtēšanai vidējā izglītībā (ieskaitot vidējās izglītības pirmo posmu, kas Latvijā atbilst pamatizglītības otrajam posmam). Svarīgi uzsvērt, ka ar „valsts pārbaudes darbiem” jāsaprot standartizēti pārbaudījumi/ eksāmeni, kurus nosaka un organizē par skolu izglītību atbildīgās centrālā līmeņa iestādes un kuri notiek šo iestāžu pārraudzībā.
Pārskats atklāj Eiropas valstu atšķirīgās un kopīgās pieejas šo pārbaudījumu organizēšanā un īstenošanā. Piemēram, svešvalodu apguves būtisks mērķis ir apgūt četras galvenās komunikāciju prasmes – klausīšanos, runāšanu, lasīšanu un rakstīšanu. Taču, ne visās valstīs visas šīs prasmes tiek pārbaudītas - Eiropā tikai apmēram puse valstu, arī Latvija, svešvalodu eksāmenos skolās pārbauda visas četras komunikāciju prasmes. Savukārt, lielākā daļa no Eiropas valstīm, to skaitā arī Latvija, ir saistījušas savus nacionālos eksāmenus ar Eiropas Vienotās valodu prasmes noteikšanas sistēmas (Common European Framework of Reference for Languages jeb CEFR) valodu prasmju līmeņiem.
Papildus minētajam, ziņojumā skarti jautājumi par svešvalodu pārbaudes darbu pieaugošo lomu, eksaminācijas mērķiem un pasākumiem, ko valstis īsteno, lai nodrošinātu atbilstošu un uzticamu vērtēšanas procesu. Informācija aptver 28 ES dalībvalstis un Islandi, Lihtenšteinu, Norvēģiju, Turciju, Melnkalni un Serbiju. Datu atsauces gads: 2014./2015. māc. g.
Ar jauno Eurydice ziņojumu var iepazīties šeit.