Eurydice
Eurydice petijuma vizualis - bērns uz papīra apvelk koka lapu kontūras

Ir iznācis jauns Eurydice ziņojums: Mācības ilgtspējībai Eiropā: kompetenču veidošana un atbalsts skolotājiem un skolām (Learning for sustainability in Europe: Building competences and supporting teachers and schools). 

Mūsdienās arvien vairāk tiek atzīta izglītības izšķirošā loma sabiedrības viedokļa veidošanā par ilgtspējību, vienlīdzību un sociālo taisnīgumu. Galvenā loma skolēnu ilgtspējas kompetenču attīstīšanā ir izglītības iestādēm. Lai efektīvi sagatavotu jauno paaudzi zaļajai pārejai un veicinātu ilgtspējīgu nākotni, ir būtiski integrēt ilgtspējas kompetences mācību programmās un nodrošināt skolotājiem un skolu vadītājiem atbilstošu sagatavotību un vadlīnijas.

Eurydice jaunākajā ziņojumā sniegts pārskats par ilgtspējas jautājumiem pamatizglītībā un vispārējā vidējā izglītībā 37 Eiropas valstu 39 izglītības sistēmās.

Apkopotie dati par kompetenču veidošanu un atbalstu skolotājiem Eiropas skolās norāda, ka visu 39 izglītības sistēmu mācību programmās ir iekļautas ilgtspējas tēmas, 9 izglītības sistēmās ilgtspējība tiek mācīta kā atsevišķs mācību priekšmets, bet obligāts tas visiem skolēniem ir tikai Kiprā.

Lielākā daļa no ziņojumā aplūkotajām ilgtspējas kompetencēm (ilgtspējas novērtēšana, atbalsts dabai, sistēmiskā domāšana, nākotnes pratība, pielāgotiesspēja, politiskā darbībspēja, kolektīva rīcība un individuāla iniciatīva) ir iekļautas Eiropas valstu mācību programmās. Nākotnes pratība iekļauta 23 izglītības sistēmu mācību programmās. Ziņojumā norādīts, ka 23 izglītības sistēmu mācību programmās iekļautas visas ziņojumā aplūkotās ilgtspējas kompetences vismaz vienā izglītības līmenī. 

Eiropas valstis parasti nodrošina mācību materiālus un resursus, vadlīnijas un attīsta īpašus sadarbības tīklus, lai atbalstītu skolotājus ilgtspējības izglītības nodrošināšanā. Vairāk nekā pusē no ziņojumā apskatītajām izglītības sistēmām, skolotāji var saņemt papildu atbalstu no ekspertiem vai ilgtspējības izglītības centriem.

Ziņojumā tiek secināts, ka skolu koordinatoru vai mentoru atbalsts Eiropā ir mazāk izplatīts. Tikai 12 Eiropas izglītības sistēmās tiek nodrošināts finansiāls atbalsts skolām otrreizējās pārstrādes infrastruktūras izveidei un uzturēšanai, un tikai 13 palīdz finansēt skolu dārzu izveidi un uzturēšanu vai skolēnu ekskursijas.

Ziņojumā tiek analizētas Eiropas skolu izglītības sistēmas, kurās tiek veikta pārraudzība pār to, kā skolas nodrošina ilgtspējības mācīšanos un ievieš ilgtspēju savās darbībās, nosakot konkrētus vērtēšanas kritērijus gan ārējos, gan iekšējos skolu novērtējumos. Ziņojuma galvenie secinājumi norāda uz nepieciešamību pēc visaptverošas politikas, lai veicinātu ilgtspējību Eiropas skolās, un pēc stingrākiem pasākumiem skolotāju un skolu atbalstam, lai nodrošinātu visiem skolēniem iespēju attīstīt ilgtspējas kompetences.

Galvenais datu avots ziņojumam ir Eurydice tīkls, bet Eurydice datus papildina Eurostat dati un dati no diviem Ekonomiskās sadarbības un attīstības organizācijas veiktajiem starptautiskajiem pētījumiem.

Ziņojumā ir apskatīta pamatizglītība un vispārējā vidējā izglītība 39 Eiropas izglītības sistēmās.

​​​​​​​Eurydice tīkls apkopo informāciju, veido analītiskus pārskatus par Eiropas valstu izglītības sistēmām un izglītības politikas aktualitātēm un informē par to atšķirībām un kopējām iezīmēm, rosinot diskusijas par izglītības problēmjautājumiem. Eurydice Latvijā pārstāv Valsts izglītības attīstības aģentūra.

Ziņojums pieejams šeit.