2023. gada rudenī Valmieras Pārgaujas Valsts ģimnāzijas vadība un mācībspēki devās studiju vizītē uz Rudas vidusskolu Berumas pašvaldībā, Norvēģijā, izmantojot Nordplus Jauniešu izglītības apakšprogrammas iespējas. Skola no Latvijas jau vairākkārt ir piedalījusies Nordplus projektos, jo tā ir iespēja padziļinātāk apgūt norvēģu valodu un uzzināt vairāk par Norvēģiju, tās kultūru, vēsturi un ģeogrāfiju. Laika gaitā Norvēģijas skola ir kļuvusi arī par Valmieras Pārgaujas Valsts ģimnāzijas sadraudzības skolu.
Studiju vizītē, kā iespējas var izmantot ikviena iestāde vai organizācija, kas īsteno Nordplus Jauniešu izglītības projektu, devās Valmieras Pārgaujas Valsts ģimnāzijas direktore, direktores vietniece IT jomā un norvēģu valodas skolotāja/projektu koordinatore. Skolas pārstāvji pieredzes apmaiņas vizītē tikās ar skolas direktoru, direktora vietnieku mācību procesa organizācijas jautājumos, skolas atbalsta komandu - karjeras pedagogu, sociālajiem darbiniekiem un medmāsu. Skolā bija iespēja arī apmeklēt nodaļu, kurā mācās jaunieši ar īpašām vajadzībām. Studiju vizītē viesi no Latvijas guva izpratni un zināšanas par labās prakses principiem skolvadībā, iepazīstot norvēģu kolēģu pieeju.
Studiju vizīte ilga divas intensīvas dienas, kam Valmieras Pārgaujas Valsts ģimnāzijas vadība jau bija sagatavojusies iepriekš, iepriekš sagatavojot ar skolvadību saistītos jautājumus. Skola kā mācīšanās organizācija; efektīvas sadarbības formas ar vecākiem; skolas misija, vīzija, vērtības; mācību gada plānošanas darbs; mācību procesa digitalizācija un digitalizācija skolvadībā – daži skolvadības aspekti, par kuriem pieredzes apmaiņas rezultātā viesi vairāk uzzināja Norvēģijas skolā.
Skolas vadība plāno studiju vizītē gūtās idejas pielietot stundu saraksta veidošanā, atbalsta personāla darba organizēšanā un skolā strādājošo darbinieku atbildības jomu noteikšanā. Studiju vizītes laikā iegūtas vērtīgas zināšanas par dažādiem skolvadības jautājumiem kā, piemēram:
- principiem stundu saraksta veidošanā (ietverot blokstundas, starpbrīžus, pusdienu pārtraukumus, utt.), izmantojot koplietošanas dokumentu priekšrocības;
- atbalsta komandas darba principiem un kopdarbu skolēnu kavējumu novēršanā, akcentējot principu, ka skolēns nevar iegūt vērtējumu kursā/mācību priekšmetā, ja kavēti vairāk nekā 15% no mācību gada stundām;
- jēgpilna tematiskā plāna veidošanu un tā pieejamību skolēniem, aktualizējot Google Classroom vidi, kurā tiks ievietoti visi materiāli, darba lapas, saites uz mācību platformām, arī mācību priekšmeta tematiskais plānojums, tā atvieglojot pašvadītu mācīšanos skolēniem, kuri ilgstoši slimo vai atrodas nometnēs, sporta sacensībās u.tml.;
- mācību jomu vadītāju pienākumiem un atbildību;
- skolotāju darba organizāciju skolā, kad skolotāji ir pieejams gan skolas vadības cilvēkiem, gan skolēniem, gan vecākiem.
Norvēģu valodas skolotāja un projektu koordinētāja Sanda Deisone atzīst: “Pieteikšanās studiju vizītei, kā arī gala atskaites rakstīšana bija salīdzinoši vienkāršs un nebirokrātisks process. Arī programmas sniegtais finansiālais atbalsts ir pietiekams un atbilstošs īstenojamajām aktivitātēm. Studiju vizīte bija lieliska iespēja arī skolas vadībai izrauties no ikdienas rutīnas, izzināt dažādus aspektus skolvadības jautājumos, pilnveidot savas līderības prasmes un – ne mazāk svarīgi – bagātināt sevi ne tikai profesionāli, bet arī cilvēcīgi.”
Atgādinām, ka līdz 2024. gada 1. oktobrim vēl iespējams iesniegt pieteikumus Nordplus 2024. gada studiju vizīšu konkursam Jauniešu izglītības apakšprogrammā. Studiju vizīšu dalībnieki var būt skolotāji, izglītības iestāžu un izglītības pārvalžu vadības un administrācijas pārstāvji, no vienas organizācijas tajā iesaistot 2 līdz 5 cilvēkus. Vairāk informācijas VIAA mājaslapā.